6 nov. 2014

Teaser Ulla Wiklund- Vidga normen använd estetiken! #fskriks14


"Vem brydde sig om ett skapande barn med hemliga låtar?"

Med denna fråga inledde Ulla Wiklund sin föreläsning Skapandets och reflektionens kraft i och för förskolan. Hon berättar om sin barndom, hur hon i hemlighet skrev låtar för det var hennes skapande uttryck.Vem ser barns språk och barns utryck som viktigt? Borde inte vi göra det, vi i förskolan?

Så här presenteras Ulla Wiklund på hennes hemsida: 

Ulla Wiklund är uvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Hon har tidigare varit utvecklingskonsulent vid Rikskonserter och innan dess undervisningsråd på Skolverket/Myndigheten för skolutveckling. Där ansvarade hon för regeringsuppdragen om kultur och estetik i skolan, bibliotek och nationellt centrum för språk-, läs och skrivutveckling. Ulla har också verkat som lärare och forskare på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm i rytmik, metodik, didaktik och pedagogik. Hon är utbildad rytmiklärare och har i tolv år undervisat i såväl musikskola som för- och grundskola. (källa www.ullawiklund.se)

Ulla sjunger sig igenom sin föreläsning, med små sånger och tunn ljus röst blir det kusligt när hon sjunger om barn som ska få ris, som ska glädja sina föräldrar som ska vara rena och hela. 
Ulla lyfter var vi kommer ifrån; 
"Vi kommer från en syn där barn ska tycka om ekorrar, kantareller och vara glada."
Vi har fostrats in i denna norm om hur barn ska vara, hur vi kan bryta oss loss från den? Om vi inte blir medvetna om det, om vår egen syn på hur barn är, vad man ska förvänta sig av barn, hur de ska fostras så vet vi inte var vi har vårt utgångsläge. Vilka sånger vi väljer, och vilka böcker vi läser eller inte läser handlar mycket om våra rädslor. VÅGAR vi välja utmaningar? 

Ulla berättar om olikheterna i att arbeta med inlärning/utlärning och att arbeta med lärprocesser. Uppdraget är förändrat, vi arbetar numera med lärprocesser. Hon menar att barnen själva driver utveckling om vi vågar lyssna på deras innehåll deras frågor. För att göra detta måste vi låta barnen synliggöra sig själva, skapa sig själva på många olika sätt. Vilka språk använder barnen, vilka språk måste vi vara uppmärksamma på? Jag tänker mycket på att vi missar stora delar av barns språk för att vi tror att den bara är verbal. Ulla menar att skolor och förskolor med dåliga resultat behöver utveckla seriös verksamhet i alla språk som barn använder. 

Återkommer mina vänner! Nu är det dags för Johannes Lunneblad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar