13 apr. 2014

Intervjuserie #SETT 2014 Kristofer Skogholm

Nu börjar det närma sig med stormsteg mina vänner! Det är bara 24 dagar kvar till SETT 2014! Jag laddar för fullt och pirret i magen växer med förväntningarna på årets mässa. Jag vet att det kommer bli två dagar fulla med intryck, nya möten såväl som kära återseenden, en het träffpunkt för alla oss som vill utveckla och se sammanhang i förskolan. Har ni inte möjlighet att vara på plats kan ni följa det som händer här på Kullerbyttan.
För att fortsätta ladda inför SETT 2014 så preseterar jag nu nästa föreläsare; Kristofer Skogholm. Kristofer arbetar med utveckling inom systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation i Mölndal. Han undersöker hur kvalitet kan uppstå i realtioner och hur den kan utvecklas systematisk med hjälp av pedagogisk dokumentation. Han resonerar också kring mätresultat kontra levande kvalitet. Kristofer föreläser på SETT för första gången i år och han berättar här hur han tänker och känner inför sin medverkan.



Hur känner du inför din medverkan som föreläsare på SETT 2014?
-Uppskattad och stolt över att få vara med och bidra.

Vad är de största fördelarna du har erfarit i verksamheten när ni utvecklat ert arbete med digitala verktyg?
- Det har fungerat som en hävstång för att bedriva utveckling. Enheter och kommunen har i och med införandet av digitala verktyg tänkt igenom vad, hur och varför dokumentation. Vad är kvalitet, hur kan vi följa upp, analysera och sedan driva förändringsarbete.

Vilka är de största utmaningar du har mött i ditt arbete med digitala verktyg?
-Bemöta rädslan. Rädslan hos pedagoger och chefer att visa vad de inte kan. Det är när man visar vad man inte kan som man kan börja utveckla.

Vad önskar du att åhörarna tar med sig från din föreläsning?
-Ett vidgat tänk kring pedagogisk dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete. Förhoppningsvis en ambition att vilja utveckla sitt eget arbete med detta.

Vad vill du hitta inspiration kring/ vad ser du fram emot för egen del på SETT 2014?
-Då jag ska bli pappa för första gången i närheten av SETT tänker jag bara åka dit och hålla min föreläsning för att sedan åka hem så fort som möjligt.

Om du skulle ge ett råd till de pedagoger som står i starten av att utveckla sitt arbete med digitala verktyg, vad skulle det vara?
-Delaktighet, starta i pedagogiken och våga. 

Jag tackar Kristofer för hans medverkan. Vi ser alla fram emot att lyssna till hans föreläsning under SETT 2014 och hoppas förstås att han också hinner hem i tiden för att bli pappa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar