30 jan. 2014

Projektor + Ipad= sant



Denna vecka har vi äntligen startat upp med att koppla upp Ipaden till projektorn. Har arbetat en hel del med det under dansprojektet men det har liksom tagit stopp nu när jag och barnen flyttat vidare och vi inte har haft tillgång till projektor lika frekvent som förut. Barnen har nu testat Bloom och Garageband. Vilket utforskande och vilken kreativitet! De samarbetar och testar olika varianter runt Ipaden. De springer fram och tillbaka mellan Ipaden och projektionen och rör sig till musiken, badar i färgerna fångar bilden på tyg, leker, skojar, skrattar. Runt tre barn vid Ipaden funkar bra och sen kan ett antal till vara med i projektionen/dansen/fångandet av ljuset. Det är så här jag vill använda Ipaden, i relation mellan barn- ljus- ljud-bild. Heja! Vad glad jag är för det! Min rektor har före jul köpt in projektorer så att det finns en på varje avdelning. Nu blommar den digitala teknikens användande och jag skymtar dokumentation, projektion av lekmiljöer så som akvarium, berg och dal-banor, strandmiljöer, dans, musik m.m. direkt in i barnens miljöer. Ljuvligt och fantastiskt spännande! 


2 kommentarer:

  1. Vill bara tipsa om denna länken. http://www.youtube.com/user/GoProCamera/videos?view=0&shelf_id=2&sort=p Här finns det många spännande klipp som väcker tankar och funderingar och nervkittlande upplevelser. En sådan kamera ligger högt upp på min önskelista till vår Förskola Kompassen i Mariestad /Linda

    SvaraRadera