8 nov. 2013

Vad gör storm troopers när de inte krigar?

Igår utmanande jag och min kollega barnens föreställningar och plockade fram och rumlade runt i material och miljö. Ett första steg att faktiskt se på det vi gör med andra ögon och kasta om våra föregivettaganden. Vi har landat projekten i en tanke om Barns Kulturskapande-berättande och gestaltande i ett normkritiskt perspektiv och gör det gemensamt för fyra och femåringarna. Vår tanke är att utgår från barnens egna berättelser och karaktärer för att synliggöra de normer som finns runt dessa och utmana dem. Att man kan tycka, vara och göra olika är vår "marinad" för barnen och ur denna önskar vi att de breddar sina möjligheter att vara och göra.

Barnen håller på att göra olika typer av material av de figurer och de berättelser som de är intresserade av. Star Wars är en del av detta. De skapar både lekmaterial som de behöver där de själva (med sina kroppar) gestaltar de figurer de är intresserade av och lekamaterial där de plockar ut de figurer de gillar och skapar hus eller skepp åt dem att vara i. Utifrån detta funderar vi nu hur vi kan genomsyra vårt material och våra rum med tankeställare och normkrockare för barnen att tänka runt.

Min kollega började göra konkreta förändringar. Hon gick ut och nappade åt sig dockhuset som stod mellan torget och Lekfullheten. Hon lämnade alla dockor och tog med sig huset bara. På Utmaningens hemvist fanns en riddarborg full med riddare, drakar, kungar och prinsessor. Dessa lät min kollega flytta in i dockhuset bland soffor och barnvagnar, tv-apparater och badkar.








En riddarna fick dockornas kläder en fick ikläda sig en klänning och en annan en t-shirt. Dockorna flyttade in i borgen som ställdes mellan torget och Lekfullheten igen och där red de på hästar och klättrade i tornen. Barnen reagerade först en aning avvaktande. De ville sortera rätt igen och min kollega frågade varför. Kan inte riddaren köra bebisen i vagnen? Sover kungen i sin mantel med kronan på huvudet? Barnen började leka och prata om figurerna. Nya tankar väcktes...

Samtidigt hade jag av en händelse någon dag tidigare ramlat på bilder från fotografen Mike Stimpson. Han tar bilder av Lego star wars-gubbar i lite annorlunda miljöer. För att utmana barnen om vad som händer med dessa storm troopers när de inte krigar använde jag mig av Mike´s bilder för att utmana deras. Vad gör storm troopers när kriget är slut?

Bild Mike Stimpson

Enkla medel som ger mycket diskussion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar