13 jan. 2013

Pedagogisk utmaning

Jag fick ett mail, av Lisa som är förskolechef på Korvetten i Nyköping. Det var fullt med insikter, mod och reflektion. Jag vill dela lite med er för att det kanske kan hjälpa er att göra det samma. Det hjälpte i mig att tänka kring hur vi alla behöver utmaningar, tankar från andra, stöd och uppmuntran men också motstånd, inte för att reda ut om någon har rätt eller fel utan för att visa att det kan vara olika och att man får motivera den väg man väljer. Som Cristian Fabbi säger,

"Vi säger inte vad ni ska tänka, men vi säger att ni ska tänka. "

Som jag skrev i mitt förra inlägg om Korvetten så hade pedagogerna (som jag upplevde det)  lite "kört fast"i sitt valda tema TILLSAMMANS. De hittade inte riktigt ingångarna och kunde inte riktigt knyta ihop barnens utforskanden. Pedagogerna saknade också någonstans att tillsammans reflektera i "stunden" och de upplevde det svårt att hitta sammanhanget. Barnens delaktighet är väldigt viktigt för pedagogerna på Korvetten och de tolkade delaktigheten i att barnen skulle få fritt spelrum och få möjlighet att plocka upp alla trådar som var intressanta.


"Det vi då insåg var att våra intentioner med att fokusera på barns delaktighet och inflytande har tagit överhand över att vi pedagoger skulle få möjlighet att stannar upp, reflektera tillsammans och välja inriktning/fokus. Även det som jag är så stolt och glad för i dag – det fantastiska arbetsklimat vi har skapat på Korvetten där alla kan arbeta med alla, där idéer byts och diskuteras övergripande i huset och där alla verkligen ser alla 110 barn som sina egna -har satt käppar i hjulet för att vi ska kunna fördjupa arbetet med barnen." 


Balansen är så viktig. Hur kan vi skapa delaktighet och ändå hitta våra ledarroller? Vara demokratiska ledare? Hur ger vi barnen motstånd och fördjupar som Lisa och pedagogerna på Korvetten är ute efter? Ja, vi hittar alla våra olika sätt. Det första vi måste göra är att prata om vad delaktighet innebär. Hur blir barnen delaktiga? I vilka situationer, på vilka sätt? Rent konkret! Hur ger vi möjligheter för barnen att få uppleva hur det är att vara del av en grupp, del av en förskola, del av ett sammanhang där utforskande, fantiserande, upplevande, tänkande står i fokus? Där alla barn får lov att synas som de individer de är och där deras olikheter kan göra gruppen ännu starkare än vart och ett barn för sig.

Jag vill dela med mig av Korvettens ställningstagande som det de ska arbeta vidare med. Jag kommer visa det för mina kollegor och det kommer säkert fördjupa vårt arbete. Tack Korvetten för att ni delar med er!


"Introduktion av fokusområde/material, miljöer.
Återkoppling till barnen och reflektion mellan pedagoger.
Fördjupning för barnen.
Dokumentation med barnen och inte för dem.
Miljö och material som samspelar med fokusområdet – material som behöver användas av fler än ett barn för att fungera.
Tydlighet i vad inflytande och delaktighet betyder för oss på Korvetten
Frågeställningar ska bytas ut och förnyas allteftersom men vi måste alltid se och kunna förklara hur det hör ihop med huvudspåret.
Vi som pedagoger måste våga ta ställning och leda barnen – medforskare och inte bara observatörer.
Fortsatt tänk kring hur vi arbetar med föräldrarnas delaktighet i fokusområdet – sommarspaningarnas betydelse för fokusområdet? "


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar