5 nov. 2012

Växande Växthuset

Jag vill återvända till Växthuset, förskolan i Värnamo som jag besökte i september, men denna gång tänker jag inte ta tåget ( även om det är lockande) utan stanna i reflektionen kring organisationens betydelse för verksamheten.

När vi hade spenderat en bra stund med att gå runt på förskolan tillsammans, prata om miljöerna, projekten, mötesplatser, fokus, dialog, tillit mellan kollegor, barnens spår, dokumentation och mera. Satte vi oss tillsammans och så började jag berätta om mina erfarenheter tillsammans med barnen och mina kollegor. Vi tog avstamp i förskolans uppdrag med fokus på barns delaktighet och meningsskapande och satte detta i relation till hur vi som pedagoger med hjälp av pedagogiska dokumentation kan skapa förutsättningar för detta.

Vi landade ganska snart i organisationen och stödet den ger eller inte ger för att skapa möten mellan barn, pedagoger och föräldrar. Växthuset ville ha hjälp med att organisera runt sitt torg som knyter ihop de tre avdelningarna samt deras tänkta projekt kring matematik.

Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Vi kan prova andras strategier och göra om dem till våra egna så som de passar oss. Utfirån de tankar som Växthusets pedagoger hade gett mig gav jag tillbaka.
Min första tanke var att pedagogerna behövde hitta sätt att organisera sig för att ge förutsättningar för barnen att använda alla ytor/rum samt att tillsammans tänka kring vad torget kunde tänkas erbjuda barnen.
Min andra tanke var att hitta sätt att organisera för återkommande reflektion för pedagogerna i arbetslagen och tillsammans hela huset. Som det såg ut nu reflekterade man vid ett tillfälle var tredje vecka. En verksamhet som baseras på att följa barnens utforskande behöver ha tät reflektion eftersom man nu inte planerar verksamhet på lång sikt. Hellre kortare tid och oftare än tvärt om.

Pedagogerna hade samlat dokumentation kring hur barnen i olika sammanhang hade utforskat matematik. Tillsammans gjorde vi ett par övningar där vi tänkte kring vad matematik kunde vara, var det var för oss. Jag föreslog också att pedagogerna skulle söka i aktuell forskning och koppla de mål från läroplanen som de ansåg kunde bli aktuella. Detta kunde vara starten på Växthusets projekt med att fördjupa sitt arbete med matematiken.

För ett par veckor sedan fick jag mail från Växthuset där de beskrev hur de nu har organiserat sig för att två pedagoger ( väldigt intressant att de är två!! vi behöver tänka tillsammans!) särskilt ska kunna få ta ansvar för det utforskade som barnen gör på torget. Pedagogerna får tid för reflektion tillsammans och detta har gett konkret utveckling för verksamheten, likaså har torget som mötesplats!

" Vi känner alla av de positiva effekterna! Barnen hittar nya strategier, erfarenheter, kunskaper samt nya möten. Barnen leder oss vidare i arbetet! På avdelningarna har vi så smått kommit igång med projekt utifrån barnens tankar och intressen. Att se barnens entusiasm är fantastiskt!  Vi har också presenterat vårt nya arbetssätt för föräldrarna på föräldramötet och fick mycket positiv respons."
Pedagogerna på Växthuset 

Organisationen är vår att ta tag i, strukturera, fördela, förenkla, tydliggöra så att den stöttar barnens och vårt arbete. Inget är omöjligt men vissa organisationer behöver mer tid. Vänd upp och ner på det och se det från andra håll men framförallt förstå vilken skillnad det gör. Vilka möjligheter finns det hos er?


1 kommentar:

  1. Hej Linda!
    Du är alltid välkommen tillbaka till oss på Växthuset!
    Att vara två pedagoger som arbetar på torget ser vi som en stor tillgång. Med våra olika ögon ser vi både lika och olika,vilket är utvecklande för vårt arbete på torget.

    VI tänker vidare på vår organisation och hur vi kan strukturera för än mer gemensam reflektion.
    Tack för dina kloka tankar, de fortsätter att utmana oss.
    Hälsningar från oss på Förskolan Växthuset

    SvaraRadera