10 okt. 2012

Rörelseplats- en yta som talar


Nu har vi tillsammans ordnat en plats för rörelse på torget. Man kan undra vad en bit matta kan göra för att inspirera till dans och rörelse men barnen visar tydligt hur ytor på det här sättet utforskas med kroppen som verktyg. Samtalen runt vad mattan skulle användas till var givetvis också en grund för barnens förförståelse men även de barn från 2års-avdelningen, som inte var med när vi förberedde platsen, liksom skuttade fram över mattan och sprang runt längsmed kanten när de fick bekanta sig med den för första gången. Några barn kastade sig direkt upp på mattan andra behövde gå upp med en kompis eller med en av oss lärare. Att ytor på det här sättet kan skapa förväntningar, samla, förvandla människor är fascinerande för mig liksom barnens tillsynes naturliga förhållningssätt att utforska dessa fysiskt. 

3 kommentarer:

  1. OK, Linda, jag förstår att man för att kunna beskriva
    pedagogiska finesser behöver nya ord. Men förförselse?

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha Bertil, Ipads ordprogram :) Varprecis inne och ändra ;) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar matta! Inga förbestämda mönster eller typiska bilder. Förstår att den måste vara inspirerande för barnen!

    SvaraRadera