4 dec. 2011

Samlar ihop och ser tillbaka

Jag skrev tidigare att jag just nu håller på att samla bilder och texter till ett par projektböcker. Jag har ju under hösten arbetat fram en grundmiljö för torget och försökt, efter vad barnen visat mig, ge dem möjligheter att utmans med andra typer av material än de vanligtvis stöter på. Jag tänkte visa er lite före och efter bilder på hur miljön har utvecklats. Det ligger förstås mycket arbete, diskussioner, tankar, uttalanden, görande bakom dessa bilder men hela processen kommer jag inte beskriva nu. Jag visar er lite hur det kan vara och så får ni tänka på det och gärna fråga om ni vill. Se det som inspiration :)
Från vänster till höger- augusti när jag kom till torget första gången till november.
Byggens förändring.

5 kommentarer:

  1. Så roligt att se hur er miljö har byggts upp och får en att fundera på hur vår förskolemiljö kan se ut utifrån våra förutsättningar.

    Ni har inga problem med att sakerna dras runt och ska användas på annat håll i förskolan, det kanske inte är ett problem för oss heller men ett himmla plock aför att få grejerna i rätt låda.
    För just den åldern är ju så himmla aktiv, kreativ och inspirationsfull och snabb.

    Städning av lokalerna, när har ni tid för det?
    Städpersonal som kommer och tar golv o dyl?

    Barnens vilor, samlingar, utevistelse, mattider, hur ser en dag ut hos er?

    Följer din blogg med sån entusiasm.

    Har du egna föreläsningar om lek och insirationsmiljöer på förskolor?

    SvaraRadera
  2. En sak till, Var kommer alla underbara små kuber i olika storlekar ifrån?

    SvaraRadera
  3. Camilla:)

    Vad roligt att du får inspiration och är intresserad av att utveckla!Nu till dina frågor.

    Nej, saker försvinner inte runt på förskolan. Hos oss frågar man (både barn och pedagoger) om man vill låna något/behöver något från Torget. Barnen vet var sakerna hör hemma, var de "bor" och där samlar vi dem tillsammans när de lämnar torget. Det handlar bara om att gemensamt komma överrens om hur man ska ha det. Sedan är det alltid en massa förhandlande men så blir det om det ska kunna vara en levande miljö. När barnen leker är det "rörigt" till viss del men det är en del av miljön just då.

    Torget öppnas kl 8.00 och städas varje morgon före det så det är ingen städning i verksamheten.

    Jag ska skriva om organisationen av dagen i ett inlägg!

    Kuberna kom med förskolan. De hör till gropen och kan fylla upp denna så det blir som ett golv. Jag har istället användt dem till olika saker som du ser :)

    Ja jag föreläser om pedagogisk miljö och handleder också ute på olika förskolor :)

    Tack för att du läser! Hoppas du får en härlig vecka!

    SvaraRadera
  4. Det är så spännande vad miljön påverkar oss. Jag tycker det är svårt att få klassrum att inte kännas statiska. Det tar plats att ändra om. Jag önskade att vi hade mer rörlig inredning. Inte tunga halvmånebord... Kampen mellan ombonat plock och avskalat fokus... mycket tankekraft! Väldigt spännande. Om man ändå kunde ta mer tid till detta!

    SvaraRadera
  5. Alex! Lägg tid på detta så ska du se hur miljön börjar arbeta med dig istället för mot dig :) Miljön ger förutsättningar och möjligheter för lärande på olika sätt. Vårt uppdrag är att tänka och göra utifrån vår föreståelse för detta. Våga vara annorlunda för att ge möjlighet åt alla barn att hitta sina sätt att lära! Lycka till!

    SvaraRadera