27 aug. 2011

En första titt på torget

När jag först kom till torget var det ihopplockat för sommarens städning och fix. Jag fick hämta material och plocka åt mig det som fanns för att försöka etablera en miljö som kunde fungera under överinskolningen som började nästa dag ( ja jag antar att ni känner igen detta ;) Jag försökte hitta lite olika typer av miljöer/material för att kunna få lite variation till att börja med. Så här blev resultat. Här är jag/vi nu. Nu börjar arbetat att succesivt fylla på med material och observera barnens handlande i miljön. Tankarna går på högvarv och skapandet sker i studen. Det kan vara intressant för er att se hur det ser ut nu och följa processen. Här är inte bilder på alla miljöer på torget men jag ska ta mera när jag får chansen och tiden. Dokumentation kan jag inte ta på eftersom att barnen finns med på bilderna. Jag ska beskriva hur vi gör och hur vi tänker senare istället. Miljön är gjord med tanke på åldern 1-3år men används just nu mest av treåringar.

Och om det är någon som känner igen förskolan så skriv inte namnet här tack :)








2 kommentarer:

  1. Så otroligt härlig och inspirerande miljö. Men jag måste få ställa den tråkiga och fantasilösa frågan. Hur har förskolan råd? Är den kommunal eller privat? Hur fördelas pengarna? Vad drar ni in på? Mina rektorer skulle bara skaka på huvudet om jag visade dem detta.

    SvaraRadera
  2. Förskolan är kommunal. Denna delen av förskolan är tillbyggd (färdig mars 2011). Materialmässigt har vi samma kostnader som andra förskolor. Vi drar inte in på något. Vi har en rektor som håller god ordning på ekonomin och pedagoger som gör kloka inköp. Vi arbetar mycket med returmaterial som vi samlar med barnen och föräldrarna= gratis :)Valet av färger, kombinationen av material kan man "lätt" skapa på vilken förskola som helst. Man behöver se till estetiken för att skapa en inbjudande miljö. På mitt förra arbete arbetade jag också i en nybyggd förskola men vi hade en "typisk" 70-talsförskola i vår enhet (på två fsk) som med lite renovering bl.a. insättning av fönster i innerväggarna blev en minst lika inspirerande miljö. Det går!

    SvaraRadera