9 maj 2011

om att anta nya utmaningar

För ett tag sen skrev jag att jag skulle "mot nya utmaningar". Har nu lite mer kött på benen och kan berätta att jag har fått en ny tjänst och går vidare till en annan förskola. Förskolan arbetar också RE-inspirerat och där ska jag nu äntligen arbeta som Torgpedagog samt vara en inspiration för förskolans arbete med den pedagogiska miljön. Förskolan är nyligen tillbyggd och ska anlägga en helt ny gård. Miljön inne och ute är mycket spännande och det ska bli SÅ intressant att tillsammans tänka kring hur den kan utmana de barn som ska ta den i besittning. Fram till semestern ska jag förhoppningsvis få ytterligare en utmaning då jag ska gå in hos de yngsta, på nya förskolan, för att utarbeta miljöerna för dem tillsammans med mina blivande kollegor.

Just nu arbetar hjärnan på högvarv och inspiration kommer från alla håll och kanter.

Sänder också en varm och ödmjuk tanke till alla som jag arbetat med i min nuvarande stadsdel. Så mycket jag tänkt, utforskat, frustrerats över, kämpat i, inspireratats av, arbetat med, förundrats över tillsammans med många som brinner som jag. Nätverket håller oss samman!
Kramar till mina gamla kolleogor!

10 kommentarer:

  1. Oh vad spännande. Tror det är nyttigt att byta lite ibland. Ska bli spännande att se lite bilder på dom nya miljöerna. Vi ska behålla alla våra barn i höst så vår avdelning blir en 2-4-års avdelning istället för 1-3. Ska bli så kul och vi funderar också på hur vi ska försöka förändra miljö hos oss och anpassa den efter barnen. Vi tänker så det knakar.

    SvaraRadera
  2. Grazie Cristian! I hope it will be as challenging and developing as It seems :) Working with a special responsibility for the piazza has been a though of mine for some time. Now I get the chance to explore the posibilities of the piazza, as a meetingpoint the heart of the presschool, together whit the children and teachers :)

    Heja Bitte! Va roligt. Ni utvecklas ju mer ni tänker tillsammans :)

    SvaraRadera
  3. Grattis till dig; Linda! Jag hoppas verkligen att du får ut så mycket du önskar av de nya utmaningarna.
    Själv står jag också inför förändringstider, efter sommaren ska jag jobba på den förskolan jag gör min VFU nu. Samma kommun, en "vanlig" kommunal förskolan men de verkar vara väldigt ivriga på att förändra en hel del, just vad det gäller pedagogisk miljö och dokumentation. Jag "tjatar" mig blå på den biten vad än jag hamnar, jag vill först och främst få syn på min egen lärande och hitta andra som är öppna för andra perspektiv känns mycket uppmuntrande.

    Spännande tider inför oss alla.

    SvaraRadera
  4. Vad härligt! Vi lever och verkar i förändring, precis som det ska vara!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Piazza? http://fabbic.blogspot.com/2011/05/allegory-of-piazza.html
    :-)

    SvaraRadera
  7. Cristian! Thanks for sharing and making me think!

    SvaraRadera
  8. Please feel free to retweet what you want. This evening I have problem in connecting with Twitter. Starting from tomorrow I will use the # you suggest. Thank you!

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera