17 mars 2011

"Men om man gör tjocka ben så kan den stå upp, det kan den!"

Igår gjorde ett av barnen en Stegosaurus i play-doug. Hon tittade i en bok och såg detaljer som hon formade och byggde till en Stegosaurus. Alla 18 ryggplattor var med. På mötet berättade hon ingående hur hon hade gjort. De andra barnen ställde frågor;

L-Varför ligger den ner?

E-Den kan inte stå upp på benen för de är för tunna. Dom är så mjuka så det går inte.

S-Men om man gör tjocka ben så kan den stå upp, det kan den!

Genom barnens tankar hade vi en ny utmaning.
Kan du bygga en dinosaurie i lera som står upp?

Tre barn antog utmaningen och byggde tre olika dinosaurier som alla stod upp. En hade fyra tjocka långa cylinderben. En hade två runda boll-ben. En hade fyra korta ben. Alla kunde stå och barnen diskuterade tillsammans vilka sorters dinosaurier det kunde vara.

Idag har utmaningen fortgått och flera barn har antagit den. Det har blivit långhalsar, T-rexar som står på två ben och alla möjliga dinosaurier.

På eftermiddagen spännde jag upp papper på ritbordet och gjorde klart för ännu en utmaning. Våra barn har arbetat med diosaurierna ett tag nu och blivit skickliga i att måla dem och veta vilken form de olika dinosaurierna har. Vi ahde i arbetslaget pratat om hur vi skulle kunna fördjupa barnens kunskap i att avbilda sina dinsoaurier och vi började fundera på dinosauriernas hud. Hur såg den ut? Barnen har en bok med ett kapitel som heter Såg de verkligen ut så där? Kapitlet blev grunden för att tecka dinosauriehud. Barnen tecknade med frenesi. Hur kunde mönsterna på dinosaurierna se ut? Var de prickiga, randiga, stjärninga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar