7 feb. 2011

Reflektionsschemat

Att använda sig av reflektionsscheman kan vara ett sätt att följa de spår som gör att vi kan driva projekten vidare. Jag har användt ett reflektionsschema som ser ut som följer

Datum, Uppgift/Utmaning, Syfte, Barn,Vad hände?, Reflektion!, Hur går vi vidare?

Rubrikerna står i ovankant på ett A3-papper som är indelat i spalter. När jag utför en utmaning med barnen så fyller jag i dessa kolumner. Min kollega kan sedan se vad jag har gjort och hur hon kan gå vidare. Detta gör att tiden vi förklarar för varandra minskar och vi kan ta över varandras arbete. Vi är alla sjuka, har möten, vabbar eller vad vi nu hittar på då och då. Reflektionsschemat ger möjlighet att forsätta och hålla arbetet levande.

Bra tycker jag, vad tycker du?

4 kommentarer:

  1. I vår organisation har vi nyligen börjat använda oss av verktyget med reflektionsschema. Jättebra för att få den där röda tråden i projektarbetet, särskilt med tanke på att vi är så många pedagoger och barn i ett arbetslag (vi jobbar i storarbetslag). Det som vi använder ser ut precis som du beskrev men vi har en extra kolumn i slutet med rubriken "Vem ansvarar?". För att säkerställa att det vi kommer överens om verkligen blir gjort, typ. =)

    SvaraRadera
  2. Intressant Helena! Bra med "vem ansvarar", då finns det någon som har ansvaret men någon annan kan ändå göra om möjligheten uppkommer. Vi har börjat skriva till pedagogen namn också så man kan återkoppla eller fråga mer utav den som har arbetat förra gången.

    SvaraRadera
  3. Scemat verkar bra men jag tror att det kräver en samsyn kring hur man taolkar det man ser. Kastar barnen bollarna upp i luftetn eller undersöker dom varför bollarna kommer tillbaka till skillnad från när man kastar en boll i sidled. (små barn) Viktigt att ta med i schemat att det är min tolkning av det jag tror mig se som jag väljer att dokumentera. Kanske en spalt för barnens vidare planer för projektet eller det som de fastnade för?

    SvaraRadera
  4. Du har alldeles rätt. Det är vikigt att man veta vad det är man skriver i reflektionsschemat, att i allt vi gör präglas vi av våra egna tolkningar. Som pedagoger tar vi vårt ledarskap på allvar när vi undersöker vad det är barnen gör och forskar i det. Vi har ingen sanning men väljer en väg att utforska. När jag skriver "hur går vi vidare" så menar jag barn och pedagoger, inte bara pedagogens tankar. Det är viktigt att lyfta så att alla är på samma plan :)

    SvaraRadera