26 feb. 2011

....99...100! Nu kommer vi!!

Bilden är tagen av mig vid trädet där vi räknade när vi lekte gömme. Två barn står vid varje sida om mig och räknar sakta men drivet till 100. Vi räkna först till 20 men snart ville barnen räkna till 100. Våra blivande sexåringar räknar till 100. Många av dem har grepp om ental, tiotal och hundratal. De vet att en miljon har sex nollor.
En förälder ställde en fråga till mig; "Håller ni på med siffror mycket just nu?!"
"Nää" sa jag och blev lite förbryllad...
Föräldern fortsatte; "Jag undrade bara för min dotter skrev alla siffror upp till 100 igår och jag har aldrig sett henne göra det förut "
Jag funderade lite.."eller, vänta nu...vi har diskuterat siffrorna i dricksglasen under lunchen i ett par veckor...barnen delar sina kunskaper med varandra och kommer fram till saker tillsammans"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar