3 okt. 2010

Berätta om något som du har förändrat!

Jag har, med hjälp av en kollegas tankar och arbete, fått en ny syn på projektarbete. Jag har gått från att tänka brett kring ett område och samla dokumentation som hör till området, till att börja fundera kring frågor som kan väcka barns exprimentlust. Jag vill lära mig att verkligen lyssna på vad barnen talar om, att hjälpa barnen att inspirera varandra, att noga välja material och tillvägagångsätt för att föra projekten vidare, det är mina mål!

Vad har DU gjort? Vad är dina mål?

3 kommentarer:

  1. Försöker utifrån ett projekt medvetet få in/se så många bitar som möjligt för att ej uppleva detta med att, "-ska vi nu jobba med det också", ett suckande som ofta höres och som upplevs att vi ej räcker till o orkar.
    Rosen i tårtan och alla tårtbitarna därtill.
    Att lyssna på barnens intressen i projektet, koppla ihop med de bitar vi skall arbeta med.
    Se möjligheterna i stället för alla hinder, se en helhet. Om jag kan se o känna det hoppas jag barnen också kan uppleva en helhetskänsla, nyfikenhet och glädje under deras vistelse hos oss.
    /Barnskötare

    SvaraRadera
  2. De var inte lätta frågor:). Jag grubblar och grubblar på svaren...

    Vad har jag gjort?
    - Flyttat till ett ny land, lärt mig ett ny språk(pågående arbete), lärt mig ett ny yrke
    (pågående arbete), skapat nya relationer, både på jobbet och utanför, irriterat kollegor med frågor(pågående arbete:)) - det gör jag för att skapa dialog. Mest av allt är jag överlycklig att jag fick komma in i detta fantastiska miljön som svensk förskolan är. Över allt annat ser jag BARNSYN - ett unikt ord med unik betydelse.

    Vad är mina mål?
    - Allt som jag redan nämnde. Sen har jag några kortsiktiga: få in och levande den pedagogiska dokumentationen på den förskolan jag arbetar. Jag jobbar aktivt med det sedan ca. 1 år tillbaka, vi har tyvärr inte kommit längre än att få in lite pedagogisk handledning och gå på några föreläsningar. När det kommer till kritan känns inte som det händer mycket i praktiken, hur man ser och lyssnar på barnen. Det har jag svårt att acceptera när mycket avfärdas med
    "vi jobbar enligt Montessori pedagogiken" och inte ens det syns i något form av dokumentation eller pedagogisk, reflekterande samtal. Läroplanen är långt ifrån att vara en levande styrdokument, men jag hoppas att snart vi ska få bot på det, eftersom fsk. kommer att delta i Våga-Visa projektet.

    Och vad jag hoppas är att jag får ett positivt svar på min ansökan till förskollärare utbildning.

    Och ...jag vill och försöker att se och lyssna varje barn jag kommer till möte med. Små som stora, på jobbet och utanför.

    Har jag sagt hur mycket jag tycker om din blogg?:)

    sspirit- barnskötare

    SvaraRadera
  3. Vad härligt Barnskötare att du tänker på att se möjligheter istället för hinder! Att du reflekterar över din roll som pedagog och innehållet i er verksamhet, SÅ viktigt! Helheten lusten och glädjen, hos både barn och pedagoger driver våra projekt vidare, om du känner så så är jag säker på att barnen också gör det!

    sspirit - Vad spännande, vilken resa du gjort! Vad mycket du har att ta in och fundera över. Bra att du skapar dialog, det är det enda sättet mot utveckling, vi går i dialog med oss själva, med barnen , med våra kollegor, dialogisera mera!
    Fortsätt ställa frågor till dina kollegor och kärna ut vad det är Montessoripedagogigken står för , hur är barnsynen och är det inte viktigt oavsett pedagogisk inriktning att ständigt utveckla sin verksamhet?! Våga fortsätta att utmana dem och ta den pedagogiska dokumentationen till hjälp!
    Hoppas verkligen att du får läsa till lärare i förskolan och att de tar vara på din vetgirighet på universitetet! Lycka till och håll mig uppdaterad!

    Tack båda två för att ni delar med er och för att ni läser det jag delar med mig :)

    SvaraRadera