11 sep. 2010

Projektet seglar vidare

Hur vet man att något är gammalt?

Det har funnits LÄÄÄÄÄNGE
L 5 år

Barnen har MASSOR med tankar kring hur man kan veta att något är gammalt. Vi har pratat med dom i veckan om hur man kan veta att något är gammalt, hur gammalt luktar, hur det känns, var det finns.....

Ämnen som har kommit upp är döden, livet, förruttnelse....

Det finaste var när min kollega frågade barnen Hur luktar liv? och barnen började sniffa på sig själva :)

Vi pedagoger samlades under vår reflektionstid i fredags och samlade våra tankar. Pratade om att hitta en plats som kan ge projektet nya tankar eftersom vår skog har så mycket av vårt förra projekt i sig (som säkert också kommer få vingar under terminen (men men men...det är tid att ge nya utmaningarmed rötter ur det gammla projektet) Pedagogistan föreslog ett stenröse som en gång varit en fornborg som ligger en bit från förskolan. Där fanns också en väldigt stor och helt död ek. Spännande!! Vi pratade vidare om att ta in en arkeolog för att barnen ska få ställa alla frågor de vill till en expert.

Underbart....jag älskar att resa i projekt....

2 kommentarer:

  1. Förruttnelse. Kom att tänka på när sonen var liten och frågade oss vuxna var tungan tar vägen när man dör. Vi svarade att den är väl kvar (kanske inte så pedagogiskt, men så svarade vi). Då sa sonen: Har ni sett ett skelett med tunga någon gång? Tji, där fick vi!!! :) Vi ska ta allvarligt på elever/barns funderingar och frågor.

    SvaraRadera
  2. Fina, fina, underbara barn. De VET att de luktar LIV. De HAR svaret på LIVET, det är vi vuxna som ska värna och förvalta det så att de växer till LIV.

    SvaraRadera