30 apr. 2009

den gråa play-doughn....

Igår kom ett av barnen och frågade mig innan lunch om hon inte kunde få "göra" med den gråa play-doughn....Jag blev konfunderad. Vi har haft rosa och grön play-dough men aldrig någon grå. Jag frågade henne igen men hon upprepade bara det hon sagt. Tillslut slog det mig...det var leran hon menade. Jag skämdes nästa lite. Lera är verkligen ett underbart material och det ger mycket kreativa lustfylda känslor hos mig. Vår barngrupp har kännt och upplevt lera några gånger men inte lika mycket och intensivt/tillgängligt som jag hade önskat. Nu tog jag tag i saken istället för att tänka på det som varit och gjorde ett långbord ute i skuggan. På med byggplast och ut med bilder från Sjöfatsmuseet (där vi varit dagen innan). Bilder på sjöstjärnor, drakfiskar och andra vattendjur fanns på bordet och så en klump lera var. Barnen satte igång.

Förut har de sensoriskt upplevt lera. De har klottrat, bankat, kletat och gett sig hän. Nu ville de göra saker. Jag föreslog att de kudne spara det om de ville (det har inte varit möjligt med play-doughn) och de nappa direkt. Nu blev det allt från sjörövarskepp till fiskar och sjöstjärnor. Många klumpade ihop sina skapelser mot slutet , det är ju så de har gjort med play-doughn. Några hann jag dock "rädda" och vi har nu två drakfiskar och ett sjörövarskepp som vi sparat.

En flicka som var den första att göra en drakfisk bankade ut sin lera och tog sedan en kniv och började sticka i leran. Stickningarna var intesiva och hon hade hela kroppen och minspelet med. Hon stack och stack och kvar i leran blev taggiga ränder.


(bilden är lånad från http://www.destination.se/)

- Det här är taggarna....dom är giftiga.

berättade hon under tiden. Det blir en drakfisk förklarade hon när hon såg mig fotografera hennes process.

Ett annat barn såg mig fotografera hans arbete och stoppade mig.

- Nej , den är inte färdig ännu, förklarade han.

- Men du vet jag vill ju ha bilder på när du jobbar med den , svarade jag och då gick det bra att fotografera.

I fortsättingen blir det mera lera vill jag lova.
Ha en skön helg!

2 kommentarer:

  1. Härligt med lera! Har faktiskt också använt lera när jag arbetade med yngre barn, tyvärr tappat det nu. Kanske att jag skulle ta tag i det igen och låta lusten och kreativiteten flöda med tonåringarna? Kan ju släppa hämningar :-)

    Lite playdoh har jag använt med ett barn som har mycket svårt att koncentrera sig och när han knådar playdoh mellan fingrarna så blir han något lugnare men mycket mer fokuserad på det han ska göra!

    ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag har jobbat med små barn 1-3 år med lera,för att det ska bli något har vi gjort en större bit som man kan bygga på alt.ställa sina små skapelser på sedan kan man täcka med blöta handukar och plast och fortsätta skapa med samma barn eller nya.
    Det är smart att dokumentera efter varje gång för att se arbetets gång eller för barnens del finns dom kvar i alla fall i bild;)

    SvaraRadera