18 mars 2009

Innetorget

Vi har mycket studiebesök på vår förskola för att andra som också är inspirerade av Reggio Emilias filosofi vill se hur vi har gjort i praktiken, vad vår barnsyn medför i vardagen. I eftermiddag skulle det komma ett sådant besök och jag och en kollega ställde iordning torget.

Torget är den del i mitten av vår förskola där alla avdelningar möts. Hela förskolan ser ut som ett stort kryss med fyra armar utåt (om ni förstår). Torget är ett stort rum som har dubbel takhöjd. Vi "dukade" borden med olika typer av material : olikfärgade papper, pennor och tyg vid en station, vävramar och garn vid en station, musikintrument vid pianot, genomskinliga-olikfärgade tyger vid rampen samt vid två av borden som blev en stor koja. Det är så vårt torg är tänkt att användas (och används också delvis). Vad inspirerande det blev att kliva ut på torget nu! Kollegor och barn kikade ut och alla fick något glittrande i ögonen.

Jag längtar verkligen tills vi kommer igång ordentligt med torget som milJö och hittar sätt att duka" för barnen. På avdelningarna fungerar det oftast väl och där finns många inbjudande miljöer.

När jag kom hem gick jag runt och tände alla våra smålampor...jag log lite åt min handling då jag faktiskt alltid gör precis samma sak på jobbet när jag kommer på morgonen. Jag "bonar", på jobbet för att barnen och kollegorna skall bli inspirerade, här hemma för att mysa och känna sig omhuldad. Tänk vad mycket det betyder för hur man känner sig och vad man får lust att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar